Wednesday, January 23, 2013

YAKIN !

Assalamualaikum

Selepas baca satu post daripada rakan blogger...Dah macam adik dalam dunia blogger dah :) Rakan blogger menyatakan bahawa dia kurang keyakinan diri setelah dia dilantik menjadi ketua kumpulan. In dapat faham perasaan tu. Apa yang bermain-main difikiran ... In pun dulu macam tu =) Apa yang perlu korang buat kalau korang berada dalam situasi macam tu ? Untuk menjadi seorang ketua,korang kena sedar yang tanggungjawab korang lebih besar daripada ahli-ahli yang lain. Korang kena pimpin diorang. Tetapi ingat,walaupun korang ketua tapi bukannya semua tugas di bahu korang ^^, Untuk apa ada ketua ? Supaya kerja yang diberikan menjadi lebih mudah dan teratur. Korang hanya perlu fikir objektif kerja yang diberikan. Bahagikan tugas sama rata dengan adil dan saksama. Jangan risau "eh,ok tak aku buat ni," kalau kena jadi presenter , "eh,macam mana muka aku,macam mana suara aku,macam mana ....etc." Jangan fikir ! Jangan fikir juga dengan orang yang di hadapan korang... Apa yang korang perlu buat adalah fikirkan tugas anda,sampaikan dengan baik dan pastikan isi-isinya memuaskan. Minta pendapat dan nasihat daripada guru atau pembimbing. Moga-moga semuanya akan berjalan dengan lancar =) 

Hari tu,perjumpaan pengakap... ketua patrol In tak datang. Oh Alicia ! Why you didn't come ? Hahaha,In pula satu-satunya senior dalam group tu juga.. Kami ada main satu permainan ... and In beranikan diri untuk menunjukkan In ini ketua untuk membimbing diorang dalam permainan tersebut. Ya la,mana taknya...diorang hanya tengok sana,tengok sini. Diorang tengok In,In tengok diorang.Haha,adik-adik tu macam tatau nak buat apa. Nak tak nak In pun kata "aku jugalah yang kena ganti tugas Alicia ni." Haha.Tapi menjadi seorang ketua bukannya mengarah tetapi bekerjasama. Wujudkan satu hubungan mesra dan buat seperti kita ni macam diorang juga.Ingat,jangan berbesar kepala dan sesuka hati mengherdik sana sini. Jangan tau!Dalam pada masa yang sama kita tunjukkan kita adalah ketua. Bagaimana ? Kalau In,In hanya memberikan kata semangat kepada diorang dan kata agar fokus kepada kumpulan kita,jangan lihat kumpulan lain. Dalam permainan tu ada mangsa dari patrol lain. In kata fokus kepada dia agar dia tak dapat lepaskan diri. Dan akhirnya,alhamdulillah ... kumpulan In paling bertahan lama menahan pihak lawan =) Apabila kita bersatu,semuanya jadi mudah :) ... Hah ! Alicia ! You better come for the next two weeks! *bukan dia baca pun* Kena jumpa dia nanti...haha. Jenuhlah kalau In seorang je senior dalam kumpulan tu nak conduct adik-adik comel lagi periang tu semua ^_^ ... haha

So bagi sesiapa yang ada masalah ini semua,don't worry ! Perlahan-lahan bolehlah korang atasinya :) Sebenarnya,In masih ada satu lagi kekurangan yang tak dapat In atasi lagi. Microphone ! OMG ! In fobia dengan mike. Tatahu kenapa...... haaaa T.T takut yang amat sangat. Hahahaaa .. pernah dulu In kena baca info kat sekolah guna mike ! Balik rumah,OMG! Menangis teruk .. "why me ??why me??why me??!" Hahaaa,then In tenangkan fikiran dan berkata dengan yakin bahawa ini semua ada hikmah ! :D Tuhan tidak akan memberi sesuatu cubaan dan dugaan yang kita tidak mampu lakukannya... Okay ? Korang nampak macam perkara remeh je tapi bagi In tu perkara LUAR BIASA ! Sebab In memang fobia mike. Hahaa.. In syaa Allah In akan mengatasinya ASAP ! ^____^ . Daa.. Assalamualaikum !

p/s Sebenarnya jadi ketua ni bukannya apa pun. Kita kena rajin lebih berfikir berbanding dengan ahli lain dan lebih berkongsi idea kepada mereka. In pernah jadi ketua untuk group BI dan ada lagi apa entah kan. Tak ade apa pun sebenarnya. Orang yang korang bekerjasama tu juga rakan sekelas,bukan siapa-siapa. Seharusnya rakan sekelas kita yang terutama dah lebih daripada setahun kita kenal,kita tak patut rasa kecil dan malu. Mereka sudah menjadi seperi keluarga kita sendiri. Bergaullah dengan semua orang. Jangan hanya melekat dengan kawan rapat korang je. Cina satu group,India satu group,Melayu satu group. NO! Kena bersatu ! 1 Malaysia kan kita ? Hahaha .. ;)

:: NN ::

19 comments:

  1. terima kasih kak Nazmin... sekarang baru saya faham... ^^ Terima kasih sekali lagi sbb kak Nazmin sudah bantu saya menghadapi masalah seperti ini,,, jadi berkuranglah ketakutan saya ni dan saya akan cuba untuk menjadi berani... lega rasanya.. kita satu Malaysia... tidak apa,,, kak Nazmin pasti boleh atasi masalah microphone tu,,, memang luarbiasa.. hehehehe... terima kasih byk2 kak Nazmin.... ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak Nazmin... semoga berjaya dengan cemerlang dalam SPM 2013... ^^

      Delete
    2. Not at all,dear :) all the best k ! Go for it ! ^^, and thank you =)

      Delete
  2. Yeapp~ tanggungjawab sbg ketua memang berat., tp kalau bijak atur., x susah manapun., *macam pro sangat konon laa hee*

    btw., kita sama laa., fobia dengan mike., hee bila pegang mike jea., x cakap pun.. tiba2 dapat parkinson., =="

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaaa ... agakk la .. *ceh konon jugak ni* ..hehe .. moga kita jadi lebih berani kelak XDDD

      Delete
  3. Yeaah . Tanggungjawab sebagai ketua memang agak berat . Tapi akan jadi lebih mudah bila orang sekeliling memberi kerjasama . Heeee . Yang penting sabar dan yakin mcm In cakapkan . Hohoo .


    Nice entry :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul =) Haha ^^ ,,

      Alhamdulillah,thanks ..

      Delete
  4. in, aqis pon xsuka bila cakap guna mic. aqis rasa suara lain gila. nak je ckap, "testing2 1 2 3, suara aqis ke ni?" tas kikit. yahhh!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaa,Inpny suara pun lain,cem bebudak .. heheee,malu ada jugakkk ><'' hahaa :D tp skrg cuba jd berani laa ..suara bebudak cumel ..*pffttt .. hahaaaa

      Delete
  5. Memang tanggungjawab sbg ketua agak berat namun semuanya akan jadi ringan andai kita bijak dalam melaksanakan tanggungjawab tersebut. Yang penting wujudkan hubungan yang baik antara ahli kumpulan jadi mudah utk bekerjasama..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu ibu :) In setuju sangat ^^, terima kasih ..

      Delete
  6. yup,sys stuju..dulu waktu sys f1-f3 sys mmg xske ada jawatn ni,bg sys leceh..sekali f4 n f5 sngkut jadi bndahari,trs rasa mcm berubh,jadi insan bertanggungjwb..kdang bnda ni sbnrnya kecik jer pun,tp kebaikkan dia,jangka masa sampai hujung hayat..:) now sys suka ad jwtn aw,tpi tak de la gila kuasa n gila jawatan..hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha,baguslah ... mula-2 In pun tak nak dan rasa takut macam tu,tapi sekali dpt jawatan atau jd ketua automatik jd lain .. rasa bertanggungjawab ada,rasa dh besar ada ..mcm-2 lah :D hihi ...

      Delete
  7. mase sekolh xpenh jdi ketua..penolong adela..
    sbb mmg xde cri2 jdi pmmpin,pemalu+pendiam lau nak jdi ketua mmg xla kan..hehe tp tu mse sekolh la..
    sekrng lau dpt jadi pon ok..hehe suda berani.. ^,^

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha In pun pemalu jugaa .. pendiam tu blh la,ekot keadaan..tapi sekali diberi tugas mcm tu terus berubah jd org lain. Hahaha ... well still me,deep deep in XD tak tonjolkan.. haha.. baguslah :D chaiyok !

      Delete
  8. ohhh ,,, nak try buat la . kita pun , bukannya confident bila pergi depan . asyik menggigil je . tulis dekat whiteboard pun boleh menggigil .

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha,yeah try :) in syaa Allah berjaya ^^,

      Delete
  9. saya pon fobia dekat mike jugak.. huhu :)

    ReplyDelete