Monday, October 27, 2014

SemBreak Post 5 : The Mornight,Late Confession

Assalamualaikum

Hi there,ni hao,marhaba ^^,... It really started when I suddenly asked my friend at 1.38a.m.

"Weh teka"
"Wallpaper fon aku x pnah tukar dr f3 smpai skrg. Guess who"
"Dr 29.9 smpai skrg. Aku takkan tukar smpai aku kawen kot"

And I also asked him,

"And teka la gambar sapa dlm purse aku yg takkan aku keluarkan"

Jawapannya adalah my late granddaddy! In tetiba cerita yang arwah Wan seorang yang baik,romantik dan sebagainya. There was a time where after arwah Wan meninggal... In,arwah Maktok dan cousin lain tengah macam kemas barang ke ape dalam bilik and suddenly arwah Maktok pegang dompet arwah Wan and asked In dan cousin,"Cuba teka dlm dompet Wan ada gambar siapa?" Macam-macam jawapan ada and the correct answer adalah gambar wife dia la,arwah Maktok. Sweet kan? ^_^. I don't really know whether arwah Maktok memang dah tau atau baru tau but she seemed touched and macam syok juga. Hahahah. Bini mana tak seronok oiii suami sayang sampai macam tu. Hahahah. 

The matter is I learn from what I see and I observe them. I've seen diorang mengusik,tak sependapat and seumpamanya and apa yang sempoi coolnya adalah when I saw arwah Wan marah arwah Maktok. Arwah Wan macam tegur but actually he was angry. Tapi nada dia mendatar,tak meninggikan suara. Lepas tu memasing senyap bagi space. And tengok-tengok after awhile dah berbaik semula. Apa yang In belajar dulu adalah I could see arwah Wan banyak bersabar and arwah Maktok banyak memahami. Such a perfect couple. In belajar so much of things,morals from them but mostly from my late granddaddy. Indeed,I had cool grandparents. I loved them so much.

That is what I'm trying to do dari dulu sampai sekarang dan masa akan datang. Memahami seseorang dalam apa jua keadaan. Bersabar tak kira dengan siapa dan dalam apa jua situasi. Jangan terburu-buru dalam sesuatu perkara. Kalau kedua belah pihak sedang angin tak baik,bagi ruang dulu dan kemudian baru slow talk. Itu yang In lakukan,cuba sedaya upaya... Tak kira dalam kehidupan bujang ini dan juga dalam kehidupan berumah tangga kelak. How I wish masih ada lelaki macam arwah Wan :) .  Arwah maktok was so lucky ^^, ... Arwah Wan juga baik dengan ibu mentuanya. Menjaga arwah Nenek dengan baik sekali. Bila seseorang itu sudah begitu tua usianya,dia akan jadi macam lebih cerewet,kata-kata lebih pedas yang boleh makan dalam gila lah. Hahaha. But arwah Wan senyap saja,tahan saja whatever arwah Nenek (my moyang/ibu mentua arwah Wan/mak arwah Maktok) kata,terlepas cakap. Begitu hormatnya kepada ibu mentuanya. 

So I wanna be like him and even better :) I hope kalau suatu hari nanti dah kahwin In boleh respect dan menjaga/melayan keluarga suami sebaik yang mungkin tanpa mengabaikan keluarga dipihak In sendiri :) . In other words,I've to be a better person from time to time. Kalau ada sebarang sengketa antara suami isteri,better to forget it secepat yang mungkin. Saling meminta maaf. Sebab for sure dalam rumahtangga itu mesti ada masam manisnya. In berharap boleh buat my part well and so do my zauj nanti =) . I think segala masalah atau urusan akan menjadi mudah jika kedua-duanya sedar apa tanggungjawab dan keutamaan mereka. Serta dalam keluarga itu,pasangan itu punya nilai-nilai yang baik serta mengamalkan ajaran agama dengan baik. Selepas itu baru anak-anak dapat mencontohi ibu bapa mereka. Macam mana In belajar daripada apa In lihat daripada arwah Wan dan Maktok,begitu juga In harapkan nanti In dan zauj dapat buat yang terbaik so that bila anak-anak melihat,mereka dapat belajar dengan baik. Pembelajaran dari rumah lebih penting dan berkesan,bukan? :) But now In masih tidak berkeluarga sendiri,In aplikasikannya kepada orang lain dulu. Dengan keluarga In dulu ke,kawan-kawan ke. Try to understand them and terima baik buruk mereka.

In conclusion, apa sahaja yang kita lihat dengan mata,try not to see only but observe them juga. Cuba lihat kesannya. Belajar daripada apa yang kita lihat bukan setakat apa yang kita alami. Terbaik jika kita boleh belajar daripada pengalaman seseorang tanpa kita perlu alaminya sendiri. Kita pasti ada buat salah dan kita belajar daripada kesalahan kita sendiri meaning that pengalaman kita kan? Tetapi cuba juga berada dalam situasi seseorang itu dan belajar daripadanya. Dan untuk saling memahami,bertolak ansur,memaafkan,hormat-menghormati bukan saja penting dalam kehidupan rumahtangga tetapi juga sebelumnya. Apabila kita sudah pupuk dari awal untuk memahami,memaafkan dan menghormati orang lain yang bukanlah keluarga kita,bukanlah darah daging kita maka nanti bila kita dah ada keluarga sendiri,lebih mudah kita untuk lakukan yang sama pada suami/isteri,keluarga mentua dan anak-anak. Kerana moral-moral itu sudah sebati dalam diri,sudah berada dalam maruah kita. Kalau kita buat perkara tidak baik seakan-akan kita mencalarkan maruah kita juga. Didikan agama kita juga.Cuba rasakan luka mereka itu luka kita juga. Kalau tak nak diri terluka jangan melukakan yang lain. If people kata "sweetnya awak letak gambar bae/bf/gf diwallpaper sendiri...dalam purse/dompet..." , well I'm sweet enough to put my late granddaddy,yang halal untuk In meletakkan gambarnya sebagai wallpaper phone dan didalam purse In. And gambar tu akan tetap berada sehinggalah In dihalalkan dengan zauj kelak :)) To be honest,better to put photos yang halal dengan kita,lebih sweet I tell ya ;) I bet kalian pasti lebih sayang keluarga berbanding mereka yang belum tentu masa depannya dengan kita. If no then,shame on you :) Renungkan. Mak,Abah,Rul,Rin...I love all of you so much. And not to forget yang telah pergi,my late grandparents from the both sides. Thank you and sorry for everything. Fi amanillah. Assalamualaikum wbt ^^.

---Al-Fatihah---

4 comments:

  1. Apa sahaja yg baik2 daripada sesiapa sahaja perlu kita jadikan panduan utk menghadapi masa hadapan. Hidup yg terhad menjanjikan pengalaman yg terbatas, jadi kita perlu memanfaatkan pengalaman org lain utk memaknakan hidup kita.

    In amat bertuah mempunyai arwah datuk yg baik, penyayang dan romantis

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu...That's the point ^^, Terima kasih :)


      Alhamdulillah ...

      Delete
  2. btul tu In..
    InsyaAllah..In pasti boleh jadi wife yg baik,solehah lagi tuuu.. ^_^
    yaya pon hrp pkra yg sama..sam2 kita berusaha buat yg tbaik utk keluarga.. =)

    ReplyDelete