Monday, February 25, 2013

Bunuh Diri #1

Assalamualaikum

Bunuh diri? Selalu je dengar kan mengenai isu ni? Sebenarnya In tak habis fikir,tak takut atau seramkah bunuh diri ni? Setakat tak berapa bagus dalam pelajaran,putus cinta dan seumpamanya tu perkara biasa. Sakit sangatkah? Hilang nyawa tu lagi memeritkan tau? Eh,kalau gagal dalam peperiksaan ke,putus cinta ke at least dapat diperbaiki lagi. Jangan putus asa untuk menimba ilmu dan percaya dengan jodoh yang Allah telah tentukan. Pasti dapat yang lebih baik daripada sebelumnya. Tapi kan,kalau hilang nyawa? Dapat balik ke? TAK KAN ?! Habis tu ? Kenapa ? Kenapa ???? *kebingungan*

Ah,sudah. Asal sentuh bab ni je memang naik emosi. Hahaha. Emosi ketidakpuasan hati,malu,sedih,geram dan lain-lain. Mixed like rojak !  Lol =='' So,pertama sekali apa tu bunuh diri? Sebelum pergi dengan lebih lanjut,kena faham dulu konteks bunuh diri.

Menurut Wikipedia Bahasa Malaysia,bunuh diri  ialah perbuatan untuk menamatkan atau menghilangkan nyawa diri sendiri.Ianya boleh dilakukan dengan pelbagai cara seperti cara fizikal luaran,dalaman atau kedua-duanya sekali.Penyebab penamatan nyawa ini biasanya enggan berhadapan dengan sesuatu perkara yang dianggap tidak dapat ditangani.

Kejadian membunuh diri ini lazimnya berlaku kepada mereka yang menghadapi tekanan sama ada dari segi mental atau fizikal. Mereka ini akan bertindak di luar pemikiran akal yang waras.

Bagi SEMUA agama,membunuh diri dianggap tidak baik. Malah,menurut kitab Islam,Kristian dan Yahudi membunuh diri adalah satu dosa besar.

SEMUA agama ! Betulkah ? Haa,nanti kita lihat pula pendapat-pendapat daripada setiap agama. Sekarang di Malaysia,memang berbilang bangsa dan agama yang telah membunuh diri. Kalau daripada apa yang In rujuk tu dinyatakan semua agama melarangnya namun kenapa masih lagi yang membutakan mata dan hati serta pemikiran? Sanggup mengorbankan nyawa sendiri! Sanggup melanggar perintah agama.Sedarlah wahai 1Malaysia,yakinlah Tuhan ada dengan kita disetiap detik kegembiraan dan kesedihan.Sedarlah bahawa masih ramai orang lagi memerlukan kita sekarang dan pada masa hadapan.Sekian.

:: NN ::

10 comments:

  1. Yang bunuh diri tuu selalunya x brfikiran jauh., time tuu ingat mati jea dia dapat selesaikan masalah.. tp.. nyusahkan jea sebenarnyaa.. huhu berdosa besar pulak tuu,. kan? hee *hampir teremosi* haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye kan ... sedih lah orang cemni ... sedih dalam malu membawa kegeraman ... XD

      Delete
  2. kenapa??? uhuk *sungguh menarik entri ni*
    rindu kak in~

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenapaaaa ! kan? Hahaha .. thanks,alhamdulillah ..
      Yang penting isinya ~ miss u too,dear :)

      Delete
  3. selalunya, manusia yang tak berfikr sebelum bertindak, cmnilah hasilnya, i. cmtu jgk semua agama ajar tutup aurat. ven bukan islam pon, kana kaver tuuh diorg. tapi, still ade lagi kan kt dunia ni. jomlah kita mencegah, nasihat, selagi kudrat ade tuh. hehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaaa,ye :) betul .. jom saling menasihati :)

      Delete
  4. ini la manusia yg selalu ikut nafsu jer,bunuh diri cara terpantas selesaikan maslh..ishh..huhuu minta diajuhkan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. In syaa Allah selagi berpegang kepada Al-Quran okay je hidup :))

      Delete
  5. bunuh diri.. kena2 lagi yg iman rendah.. sedangkan iman tinggi lagi tergugat. huhu. kematian bukan penyelesaian. kan? semoga kita di jauhkan dr perkara2 yg memudaratkan dunia akhirat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sudah tentu bukan jalan penyelesaian .. jgn jadi lemah :) In syaa Allah kita semua diberi ketabahan hati dan mental ^^,

      Delete