Friday, February 21, 2014

Buat Si Pemilik Hati

Assalamualaikum

Hao jiu bu jian ! Nimen hao ma ? hihihi... Main topic nampak macam ermmm... boleh timbul fitnah ni >_<' Hahaha. So to get rid of it,In nak jelaskan tiada apa-apa 'special' pun. Rasanya semua faham ! Kan kan kan ! Do not tease me >_<''' So selalunya kita sering buat post pasal couple-couple ni... Letih la ~ Tak ada siapa nak dengar nasihat kita T.T ... Apa kata kita kasi support dan doa untuk yang jenis lain pula! Haaa jenis apa pula ni ??! Jeng-jeng-jeng ...

1) Buat si pemilik hati yang sudah punya pasangan hati tanpa melalui hubungan couple :)

Nampak tak tuuu ! Saya boldkan tu ! In nak kasi support dan pendapat In sendiri bagi sesiapa sahaja yang kini sedang menyukai seseorang dan seseorang itu jua menyukai anda. Tetapi kalian tidak melalui sebarang hubungan haram. Kalian hanya menunggu rezeki dan izin Allah untuk perasaan itu terus berkekalan sehingga ke jinjang pelamin. Haa... ala-ala berdoa agar ia benar jodoh anda yang sudah tercatat di Luh Mahfuz . So first of all I would like to say BRAVO ! Sebab kalian dapat menahan nafsu durjana tu dengan mengelak diri daripada hubungan couple tu. Tapi renungkan adakah anda benar-benar tidak sama dengan orang yang bercouple tu ? Hati sudah terpaut bersama tetapi jangan lupa tau ikhtilat kena jaga. Nak bermanja-manja,merajuk pujuk bagai lepas kahwin lah bagi In :) Susah,memang susah. Lagi molek dah tau hati sama terikat,doa doa doa doa ! :D Berhubung dalam doa ! Tapi bukanlah tak bagi berhubung text ke apa. Boleh,tapi ala kadar sudah. Memang boleh jadi macam bosan,tak ada nikmat mungkin,nothing special gitu tapi percayalah ini untuk kebaikan bersama. Lepas kahwin tu apa nak buat,buatlah. Konpem rasa indah sesangat! Dan bagi In kalau kasih,cinta,sayang itu kerana Allah pasti rasa nikmat jua walaupun tidak bermanja-manja bagai :) Saya doakan kepada pemilik-pemilik hati sebegini tetap tabah,kukuh,cekal pendirian to say NO COUPLE dan in syaa Allah berjodoh dunia akhirat :) Lagi satu,jagalah hubungan dengan Allah supaya apa yang anda ada sekarang ini dapat keredhaan Allah SWT. Hubungan sesama manusia akan baik jika diri kita ini baik dengan Allah. Kerana keberkatan dan keredhaan Allah itu amatlah kita perlu untuk kehidupan yang bahagia :)

“Barangsiapa memberi kerana Allah, menolak kerana Allah, mencintai kerana Allah, membenci kerana Allah, dan menikah kerana Allah, maka sempurnalah imannya.” 
(HR. Abu Dawud)

2) Buat si pemilik hati yang bertepuk sebelah hati :S

Okay,lawak hambar -__- ... Bertepuk sebelah tangan ! Siapa yang tak tahu ni ? Semua tau kalau bab cinta cintun hati hatu... hohoho...Maknanya dia seorang je suka seseorang tu. Cinta yang tak berbalas. Hey ! Smile ! Don't worry... Semua ni ujian Allah. Mungkin Allah nak mengajar sesuatu kepada kita kan ? Sabar ya. Berdoalah kepada Allah 'andai dia bukan jodohku,maka buanglah perasaan yang sia-sia ini. Yang melalaikan dan melemahkan aku." Uhuksss. Touching. T.T ... Bahagialah kerana anda masih punya ibu bapa,adik beradik,kawan-kawan dan mungkin lawan. Eh ? Hihi... Apa pun yang datang kepada kita,kena bersyukur kerana Allah memberi ujian kepada kita kerana Allah sayang. Alhamdulillah. Saya doakan kepada pemilik hati sebegini terus tabah dan tidak putus berdoa untuk memiliki pasangan yang halal yang soleh/solehah. Ingat,untuk dapatkan pasangan yang baik,diri kena baik dulu. Nak dapat suami soleh,diri kena solehah dan vice versa. Chaiyokkk ! :D

"Kadangkala Allah sembunyikan matahari, Dia datangkan petir dan kilat. Kita menangis dan tertanya-tanya, ke mana menghilangnya sinar. Rupa-rupanya Allah nak hadiahkan kita pelangi…"

3) Buat si pemilik hati yang perlu pilih antara dua atau antara ramai-ramai tu :O

Wow,ini konpem kes retis sangat ! Hehehe ... Fofular gitu... >_<''' Cadangan,pendapat dan nasihat yang pendek. Solat istikharah ye awak awak awakkk :D Tips lain adalah ... Jodoh yang baik atau perempuan yang baik untuk diri anda itu apabila anda melihatnya kan,rasa gembira. Yeah ! Kalau anda fikir-fikir pasal dia,tengok dia jadi kusut kepala otak,hati resah gelisah tu reject okay reject. Hehe. Saya doakan anda mendapat yang terbaik yang dapat membawa anda ke syurgaNya :) Allahu.

“Nikahilah perempuan yang penyayang dan dapat mempunyai banyak anak (subur), kerana aku bangga dengan sebab banyaknya kalian di hadapan para nabi nanti pada hari Kiamat.”
(HR. Ahmad No: 13594 , dan disahihkan oleh Ibnu Hibban)

3) Buat si pemilik hati yang tak pasti punya rasa kasih,cinta,sayang kepada seseorang itu ataupun tidak @_@

Okay ! Ini parahhh... Tidak kenal perasaan sendiri. Konpius bangat sih kateko... Sekejap perasaan tu ada,sekejap tak ada. Kadang rasa indah,kadang rasa nothing at all. Rindu sekejap menerpa sekejap tidak. Okay seumpamanyalah. Lagi sekali,saya suggest anda anda anda solat hajat boleh. Istikharah boleh. Minta kepada Allah,"sedarkan aku mengenai perasaan aku ini. Yang mana salah,yang mana benar,berikan aku petunjukMu." Itu kalau In lah,kalau anda anda anda,silalah doa,luahkan apa yang terbuku di dalam hati tu. Allah Maha Pendengar lagi Maha Memahami. Sweet kan mengadu,luah,share dekat Allah ! Kerana sebaik-baik penyelesai masalah itu adalah Allah :) Setiap ujian diberikan ada pintu untuk keluar. Mohon kepada Allah :) Allah Maha Mengetahui... Saya doakan anda akan cepat mengenal hati anda sendiri,seterusnya jagalah hati itu agar tidak jatuh terjunam kepada cinta nafsu. :)

“Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami), dan jadikanlah kami imam bagi orang-orang yang bertakwa”. 
Surah Al Furqaan : Ayat 74

4) Buat si pemilik hati yang tiada perasaan gitu-gitu ^_^

Okay,faham lah ekkk gitu-gitu tu macam mana. Hahaha. Mungkin seseorang tu nak fokus on pelajaran dulu. Tak mau fikirkan jodoh dulu sebab jodoh tu akan datang sendirinya. Nak utamakan dan fokus kepada hubungan dengan Allah kerana lebih dekat kita kepada Allah,in syaa Allah akan Allah kurniakan seseorang yang baik buat diri kita untuk menemani dan melindungi kita. Dan paling benarnya mungkin Allah masih tidak mengizinkan perasaan itu untuk hadir dalam hati kita. Apa sahaja Allah lakukan ada sebab dan bukan sesuatu yang sia-sia itu sudah pasti ! Untuk hadiahkan kita,menghukum kita cash atau sekadar memberi pengajaran untuk kita belajar daripada pengalaman. Untuk apa ? Agar kita menjadi seorang mukmin yang sejati. Gitu ye. Jadi chill ! Sabarlah. Berdoalah kepada Allah agar bukakan pintu hati pada masa dan keadaan yang tepat. Ni advantage kot untuk sesiapa sahaja yang memiliki hati macam ni sebab boleh elak lalai hati kerana hati tidak berkayangan. kuikui... Ingat Allah,in syaa Allah dapat yang mantop ye. Walaupun masih tidak tahu siapa bakal zauj/zaujah still kita masih boleh dan perlu berdoa agar mendapat zauj/zaujah yang soleh/solehah...Mendapat anak-anak yang soleh/solehah,sempurna fizikal dan mental and etc. Proses ini memakan masa tau,jadi doa-doa awal ! Pedulikan orang yang berfikiran kolot kata gatai ke ape. Pirrahhh . Hehe. Allah tahu isi hati kita,pemikiran kita,niat kita :) . Apa kita buat semuanya kerana Allah,pedulikan kata-kata penduduk bumi ni. Asalkan dapat redha Allah cukup :) Selain redha Allah,juga redha ibu bapa... Saya doakan pemilik hati sebegini akan menemui seseorang itu dan berhubunglah secara halal aka nikah. Cinta selepas nikah itu indah :)

“Bukan semua yang anda sangka membahagiakan itu benar-benar membahagiakan. Bahagianya mungkin ada tapi deritanya juga datang sama. Semua benda pasti ada baik dan buruknya.”

Kategori manakah anda ? hehehe.......... Kongsikanlah >_<''' 
Selamat maju jaya !!! 

p/s Nanti ada orang tanya,macam mana si pemilik hati yang dah kahwin ni ? Hahaha... In syaa Allah berkekalan hingga dapat membau syurgaNya :")

// Hao jiu bu jian ! : Dah lama tak jumpa ! //

:: NN ::

8 comments:

  1. entry simple tapi penuh dengan pengisian . mana satukah kategori bagi diri nie ? haha , masih samar samar . biar Allah aturkan segalanya :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah :)


      Ya,letakkan segalanya kepada Allah SWT diiringi dengan doa :)

      Delete
  2. pesanan yang bermakna buat pemilik hati agar hati tidak mati dan agar berhati-hati. Jodoh adalah ketetapan dan ketentuan, ia bukanlah pilihan dan keinginan. Cuma, kadang2 pilihan dan keinginan itu menepati ketetapan dan ketentuan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aamiin :D in syaa Allah ... benar sekali,well said ^_^

      Delete
  3. suke entry ney. menarik :D teruskannn hehe.

    ReplyDelete
  4. salam In..=)

    ni lau yaya ni xtau kategori mana..mcm 1 je..heee
    InsyaAllah..apapun yakin dgn jodoh yg telah Allah tntukan..DIA lebih tau siapa yg tbaik dan ssuai dgn diri kita ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam wbt :D

      Ya,berdoa yah sis...in syaa Allah dapat yang baik dan soleh ^^,

      Delete