Thursday, February 27, 2014

Back To Basic

Assalamualaikum

Marhaba! Hello! Ni hao! :D 
Dalam bahasa Melayunya untuk topik itu adalah kembali pada yang asal. Saja letak bahasa Inggeris nampak macam lebih menarik. Ceyy ye ke ? Hahahah >,< Untuk apa yang In kongsikan ini akan dikreditkan kepada Ustaz Haslin Bollywood dan juga Ustaz Azhar Idrus (UAI). Kenapa In berkongsi ? Sedangkan korang boleh je youtubekan ye tak ? Actually In pun tak search sama ada video untuk Ustaz Haslin tu ada ke tidak. Ini semua dibicarakan atau dibincangkan pada rancangan TV "Anta Tanya Ana Jawab". Tak semua orang ada Astro,tak semua orang ada keinginan nak tengok,tak semua orang ada masa lapang nak tengok dan macam-macam lagi alasanlah pokoknya. Malah mungkin ada yang tak tau akan kewujudan ustaz-ustaz ni. Allah,duk Malaysia saja tapi tak kenal siapa ustaz atau ulama' di Malaysia. Haruuu aih. So In akan tolong sampaikan kepada anda melalui blog ini. In syaa Allah bermanfaat dan mendapat keredhaan Allah SWT. Tahniah jika anda membaca seluruh mukadimah berjela ini kerana anda sudah mencapai tahap kesabaran yang boleh diberikan pujian. hahah. Jom kita mulakan!

1) Soalan kahak/hingus ketika solat

Jika ia berada di kerongkong/tekak anda,boleh ditelan. Solat tidak batal. Namun jika ia berada di dalam mulut anda,tidak boleh telan. Jika telan,batallah. Apa perlu buat? Sunat untuk ludah di sebelah kiri. Makruh sebelah kanan. Jika orang kiri ada orang,ludah lah kat kanan. Pointnya,ludah yang tak ada orang. Macam mana dalam masjid? Tak boleh la ludah sebab tu tempat umum,ramai orang. Maka ludahlah didalam poket baju anda. Kat selalu ada belah kiri. Kalau tak ada,ludah la kat pakaian anda. Wallahu'alam :)

2) Soalan gemuk lemak berlayer dibadan. Bolehkah duduk seperti tahiyat awal ketika berada di tahiyat akhir?

Boleh boleh. Menurut Imam Al-Syafie,nak buat perbezaan duduk itu kerana ingin membezakan berada di tahiyat awal atau akhir. Ce fikir,orang baru datang nak solat berjemaah. Dia boleh tengok hah sama ada orang tu berada di tahiyat awal atau akhir. Itu je. Tapi kalau dah tak mampu nak duduk tahiyat akhir tu boleh je duduk macam tahiyat awal ketika tahiyat akhir. Wallahu'alam :)

3) Soalan bila masuk masjid nak solat jemaah,saf akhir tiada orang. 

Haa,nak solat jemaah pun kena ada ilmu. Jangan biarkan orang belakang seorang je. Bila kita seorang je dibelakang,cuit orang depan. Dah tu orang depan kena tahulah kenapa dicuit. Bukan saja kacau ke apa tapi diminta berganjak ke belakang. Time-time korang solat kan,tetibe rasa ada orang cuit dari belakang. Maknanya dibelakang tu hanya ada seorang ja,dia mungkin baru sampai nak join solat jemaah. Apa perlu korang buat? Berganjak kebelakang. Untuk mendapatkan pahala saf dan solat yang sempurna. In syaa Allah. Wallahu'alam.

4) Soalan tengah solat berjemaah tiba-tiba tengah-tengah kosong.

Ha ini mesti kes orang tu terkentut ke apa kan. Solatnya batal lalu dia keluar daripada jemaah. Kalau orang kanan tak ke tengah,orang kiri tak ketengah,orang di belakang tu boleh berganjak ke depan untuk mengisi ruang kosong itu. Ini jarang diketahui kerana jarang berlaku di Malaysia. Selalunya kita dengar berganjak tepi je kan? Tapi sebenarnya boleh berganjak ke depan juga. Wallahu'alam.

5) Soalan kes lupa doa Qunut.

Haa ini lagi satu. Doa Qunut ni ada bacaan pendek ada bacaan panjang.  Kalau tak baca,kena sujud sahwi. Sebenarnya tak ingat full pun tak apa. Ini hanya sekadar berhenti seketika dan berdoa. Tak angkat tangan doa pun tak mengapa. Boleh je baca sepotong ayat " Allahummah dini fiman hadait " then terus sujud. Boleh. Bukan sepotong ayat tu je. Ayat lain pun boleh dalam doa Qunut. Ini sesuai untuk yang nak kembali solat ke ape. Tak perlu susahkan diri. Kalau di Makkah mereka tak ada bacaan Qunut. Di Malaysia,untuk akidah ASWJ (akidah yang benar) mengikut Imam Al-Syafie kita bacalah doa Qunut waktu solat subuh. Wallahu'alam.

6) Soalan kes doa Iftitah wajib atau tidak.

Yang wajibnye apa dalam solat ? Al-Fatihah. Iftitah lupa atau tak baca tak mengapa. Boleh juga digantikan surah lain. Sebenarnya doa Iftitah ini adalah pembuka surah kita solat. Pembuka untuk Al-Fatihah. Tak ingat surah-surah lain ? Al-Fatihah cukup then turus rukuk dan sujud. Ini selalunya untuk orang baru masuk Islam lah kan. Ajar yang wajib dulu kemudian yang sunat. Ye la,kalau paksa baca nanti,tersekat-sekat dan tajwid lari,cacat solat. Huhu... Bacaan permulaan dan surah selepas Al-Fatihah itu sebenarnya sunnah. Nabi SAW buat. Nabi juga suruh kita ikut apa yang baginda lakukan. Cara beribadat solat,haji dan lain-lain. Jadi apa salahnya kita ikut kan ? Ikutlah :) Wallahu'alam.

7) Soalan luka berdarah ketika solat.

Time tengah solat tu tup-tup luka dibadan berdarah kan,solat tidak batal. (wow pendeknya) Haha. Wallahu'alam

8) Soalan ambil wudhu'.

Ambil air wudhu' dalam sungai. Masuk gedebuk boleh. Niat then terjun terus,duduk dalam sungai. Haha. (aik pendek juga) Wallahu'alam

9) Soalan Ter.

Kalau Tertinggal solat sebab Tertidur,Terlupa...benda ni dimaafkan oleh Allah SWT. Contohnya balik kerja lewat pagi,pukul 3 macam tu ... letak kepala terlena,bukan tak dengar jam tadi dengar ...tapi letih kan dan bila bangun 9 pagi. Anggap itu solat subuh kita bila kita bangun. Tak perlu bacaannya qada'. Macam biasa adaan. Contohnya lagi,nak kahwin busy semua pula kan. Terlupa Zuhur dan time tu dah masuk 'Asar. Lepas tu time tu baru teringat Zuhur. Haa,la la tu solat Zuhur dan masih tak perlu qada'an. Masih adaan. Haa tapi ni kalau asyik Ter je kena luku ni. Hahah. Tak mau eh... Makan kurma ke kismis ke banyak-banyak. Haha. Namun lain pula kalau sengaja ke apa. Itu esoknya ke apa kena ganti solat dengan bacaan qada'. Wallahu'alam

10) Soalan datang masjid orang solat 2 rakaat.

Selesai azan,mesti ada solat 2 rakaat iaitu namanya solat sunat Qabliyah. Belum ada azan dah ada orang solat dah. Itu namanya solat Tahayatul Masjid. Pada suatu hari, Nabi tengah baca khutbah dalam Jumaat. Datang seorang sahabat dan terus duduk. Nabi berhenti berkhutbah. Nabi suruh si Fulan bangun. Apabila masuk masjid,jangan terus duduk dulu sehingga dia solat dulu 2 rakaat bagi hormati masjid. Wallahu'alam

11) Soalan lafaz dan niat solat.

Kata Imam Nawawi,untuk membezakan,memisahkan antara adat/cakap biasa dan ibadat. Kalau tak boleh lafaz,cakap biasa contohnya sambil "Allahu Akbar" niat je "Sahaja aku sembahyang Maghrib" cukup. Ulama' kata bahawasanya cukup dengan keadaan "Sahaja aku sembahyang Maghrib". Relax je. Sebab tu kadang-kadang kita tengok ada aih sekejap je takbir Allahu Akbar dan ada yang panjang benor takbirnya. Yang panjang tu mungkin yang baca panjang-panjanglah. Contoh ambil wudhu' pun niat biasa, bahasa masing-masing pun boleh. Contoh , "Ya Allah aku berwudhu'." Cuma lafaz tu kena ikut sebab mentertib,mencantikkan lagi. Wallahu'alam

Alhamdulillah sampai sini sahaja In mampu kongsikan. Buat warna-warni bagi naik mood,tak boring. Supaya tak mengantuk,in syaa Allah. Menjadi ke tidokkk teknik ni ? hahah. Semoga ia memberi manfaat buat kita semua. Seriously sebahagian besar In kongsikan pun In baru tahu tau tak :D Haa... Jumpa lagi di lain hari ye :) Assalamualaikum wbt. Fi hifzillah.


Taraaaa ! Saya sayang ustaz-ustaz. Hee

:: NN ::




10 comments:

  1. Hye, saya suka baca blog awak, baru-baru ni saya ada buat blog harap awk boleh singgah dan follow blog saya. awksweetgitu.blogspot.com :)

    ReplyDelete
  2. salam In =)

    perkongsian yg menarik kali ni..hehe..
    yaya memang minat 2orang ustaz tu. 2-2 mmg pndai bg ceramah. maksud yaya,
    pndai tarik minat pendngar..jadi xdela kita mengantuk bila dgr ceramah kan..huhu
    bgus, ade juga info yang yaya baru tau, mcm no 5,6 dgn 9..mmg tau qunut dgn iftitah tu sunat je tp xtau pula lau xsjud sahwi pun xpe..heee..cetek btul ilmu yaya ni ..kene bnyk dgr ceramah lagi ni.. ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam wbt :)

      Alhamdulillah,wee :D
      Ya,betul. Seronok dengar ceramah mereka...
      Alhamdulillah... sama-sama kita belajar dan terus menuntut ilmu. ^^;;

      Delete
  3. Terima kasih In atas perkongsian yg menarik. Sedikit tambahan, bila kita selsema dan batuk, eloklah dibawa tisu ketika bersolat jemaah. Sebab kahak atau hingus tu boleh disapu/ludah guna tisu dan simpan dlm poket baju.

    ReplyDelete
  4. Nice sharing In , dapat jugakk ilmu daripada perkongsian nie . Ada jugakk yang pernah jadi persoalan , alhamdulillah terjawab . Ada ustazah kata kalau masuk masjid , jangan bercakap dan jangan duduk , terus buat solat sunat Tahayatul masjid , wallahu'alam =)

    ReplyDelete
  5. Nice sharing sis.. boleh di aplikasikan dalam kehidupan kita... menambah ilmu:)

    ReplyDelete