Sunday, January 4, 2015

2015 - Major Issue : Ikhtilat

Assalamualaikum

Ni hao ;) Semua sihat? Bagaimana awal-awal pada tahun baru? Ada sedikit sebanyak perubahan atau azam? Azam baru? Atau masih membawa azam yang lama ke tahun yang baru? Hehehe. Azam saya,hmph setiap detik saat dan nafas ini azam saya sentiasa lah ingin menjadi seorang yang lebih baik hari demi hari. Ayat tak mau kalah tu. Hehe. In syaa Allah. Dan saya pasti,itu pasti ada pada setiap insan di muka bumi ini,mungkin. Ingin menjadi seorang yang lebih baik. Yeah.



Major issue saya dari dulu sampai sekarang adalah ikhtilat. On & Off. Ikhtilat saya dan jadi asam keping. Semalam pula Hari Kelahiran Rasulullah SAW. Habis fikir,saya ambil keputusan awal. Yeah,ini mungkin platform yang terbaik,permulaan yang baik. Apa itu? Saya akan unfollow semua lelaki di twitter kecuali keluarga. Bersihkan dari twitter dahulu. Zon bebas lelaki,ajnabi. Tapi cousin masih ada lah. Kawan lama,kawan baru,seniors dan juniors habis saya unfollow. Juga kenalan-kenalan yang lain yang bertemu di twitter. Terima kasih atas perkenalan kita sepanjang ini ^_^.

Mungkin akan ada ajukan soalan...

1) Tak takutkah unfollow mereka?

2) Bajet baik dan bagus?

3) Mana datangnya keberanian?

4) Kenapa unfollow mereka?


Ada soalan lain lagi? Boleh tanya di comment atau pun di ask.fm saya. Hahaha. Soalan itu je dapat saya fikir sekarang X'D Okay,soalan pertama. Saya tidak takut kerana ada Allah. Allah tahu niat saya,Allah tahu sebab apa dan in syaa Allah Dia permudahkan. Buat apa nak takut? Takut follower saya juga hilang? Sejak dari awal saya buat twitter bukan untuk meraih follower. Niat saya lain. Kalau follower begitu penting buat saya,saya tak tukar twitter sampai 3/4 kali. Hahaha. Soalan kedua. Sebab saya tak baik dan tak bagus lah saya unfollow mereka. Ikhtilat jadi ulat. Untuk itu,untuk jadi yang lebih baik in syaa Allah,saya telah unfollow mereka untuk didik hati saya,bersihkan hati saya,fikiran saya dan juga membina ikhtilat semula. 

Soalan ketiga. Keberanian itu datang daripada Allah SWT. Dah lama saya simpan hasrat ini,minta kekuatan daripada Allah. Baru sekarang terdetik betul-betul ingin lakukan. Ini bukan keputusan saya dalam sehari. Bukan rancangan saya dalam sehari. Tetapi telah lama difikirkan sejak tahun lepas lagi. Atau mungkin dua tahun lepas. Tak ingat. Hahaha. Dan saya juga buat sementara waktu penat dengan lelaki. Hahahahah. Tak tau lah,celaru. Ini juga antara cara saya neutralkan diri semula. Dekatkan lagi kepada Allah dan meraih syafaat Rasulullah.  Soalan ke-empat. Kenapa unfollow? Berbalik pada awal tadi,untuk menjaga ikhtilat. Bersihkan hati,fikiran dan neutralkan diri.

Saya tak tahu kalau ada antaranya yang terasa hati. Tetapi,kalau betul kawan saya,sahabat saya,saudara Islam saya,sayang saya kerana Allah maka isu terasa hati tidak patut ditimbulkan. Ini bukan sahaja baik untuk diri saya,tetapi orang sekeliling saya. Saya tak nak kerana saya,bukan ikhtilat saya saja tidak terjaga,dengan yang saya bergaul sekali tidak terjaga. Unfollow ditwitter bukanlah bermaksud putus hubungan,silaturahim dan tidak berkawan. Bukan. Saya masih sayang dan ingat. Bukannya tidak boleh cakap atau tegur sama sekali. Boleh,tapi biar ia berfaedah,biar ia diperlukan. Biar ia ilmiah. Itu saja. Kalau ajak borak kosong,tak naklah. Tapi kalau perlukan apa-apa,saya sentiasa ada, In syaa Allah.

Sekarang saya dah selesai unfollow mereka. Mereka yang ingin unfollow saya juga,silakan. Saya tidak kisah. Jika ingin terus follow juga tidak ada masalah. Cuma,saya pernah berpesan jika langsung tweet saya tidak membawa manfaat kepada anda,unfollow sajalah. Kalau ia mendatangkan sia-sia,atau apa-apa keburukan pada diri anda,baik unfollow. Serius,tak kisah. Nak buat perkara ni,hati memang kena kental. Dan step seterusnya adalah perubahan pada diri sendiri. Cakap apabila perlu. Kalau tidak perlu,diam. Perancangan seterusnya? Saya lebih suka lakukan dahulu baru cerita. Apabila ia datangkan hasil,baru bercerita kerana takutnya nanti sembang kencang. Hahaha. Jadi perancangan seterusnya ada namun masih dirahsiakan. Hehe. Doakan saja yang terbaik buat saya dan anda semua.

Setakat itu sahaja. Sedikit nota kencang kerana ada pertanyaan dari seseorang apa perbezaan fi amanillah dan fi hifzillah? Mungkin keliru kerana saya ada guna dua-dua kan? Fi amanillah bermaksud berada dalam keamanan Allah manakala fi hifzillah bermaksud berada dalam jagaan Allah. Boleh guna antara dua itu atau kedua-duanya sekali. Jadi,fi hifzillah wa fi amanillah! ^_^ Assalamualaikum wbt :))

:: NN ::

No comments:

Post a Comment